Fórum - Téma


BMW 330i E90 N53 - cvakání motoru, kolísání otáček


Fórum 3 E90 BMW 330i E90 N53 - cvakání motoru, kolísání otáček

Manuály  |  Inzerce  |  Model BMW 3 E90  |  Naše vozidla

Diskuze o vozidlu

2008 3 E90 330i 3.0

1 fotek  |  13 diskuzí

Výkon motoru 200 kW (272 PS) . Palivo benzín. 6-rychlostní Manuální převodovka. Motor 3 000 ccm (183 cui), 6-válec, Řadový.



2017-08-11 16:46:41

Ahoj,

podle toho, co jsem již o problému dohledal, se jedná o docela rozšířený problém.

Informace o stavu:

  • - Mám najeto 110 tis. km a předchozí majitel servisoval v BMW - tj. používal předepsaný long life olej a měnil ho až když si auto řeklo.
  • - Aktuálně auto cvaká, jak je popsáno a natočeno na mnoha videích na YouTube. Článek o tom je tady - aha, nesmím vložit odkaz, tak na tipcars, jmenuje se bmw-330xi-poradime-s-pricinou-pazvuku-pri-volnobehu
  • - Kromě toho při volnoběhu kolísají otáčky. Stejně tak při podržení plynu v jedné poloze, mírně plynu (např. couvání ze dvora na spojce) - motor hodně kolísá.
  • - Provedl jsem dekarbonizaci při výměně oleje (BG 109 EPR). Vyměnil jsem svíčky (kvůli klopýtání motoru). Tankuju Natural 95. Použil jsem předepsaný long life olej. Bez zlepšení.

A moje otázky - prosím je po relevantní reakce založené na nějaké reálné zkušenosti, dojmů už jsem pročetl dost:

1/ Četl jsem docela zajímavý článek na dfens-cz s názvem bavorske-motory-z-vrcholu-primo-do-propasti na téma motorů BMW. Autor vypadá docela rozumně, psal i o olejích:

"Problém je ale v použití dle mého názoru nevhodných olejů. I pro tyto motory BMW doporučovalo long-life oleje specifikace 0W-30 nebo 5W-30 a s intervalem kolem 25 tisíc km. Vážení čtenáři, dovolím si říct, že u těchto typů motorů jsou tato doporučení naprosto vedle a pokud už takový motor někdo máte, vylijte long-life, nalijte 5W-40 nebo nejlépe 5W-50 a měnte každých 12-15 tisíc km. Proč? Právě kvůli točivosti a tepelné náročnosti. U dieselů mějte klidně long-life, ten moc nehřeje, ani moc netočí, ale u těchto motorů prostě nikdy!"

Co si o tom přechodu na jiný než doporučený olej myslíte? Jde mi o to, že jsem sice ztrátil interval výměny oleje, ale zakarbonovávat se může stejně, protože ten předepsaný olej prostě není stavěný na vysoké teploty - má ale dlouhou životnost.

2/ Co vaše zkušenosti s dekarbonizací? Mám se pustit do omrknutí toho vnitřku a mechanické dekarbonizace - viz článek bmw-330xi-poradime-s-pricinou-pazvuku-pri-volnobehu

3/ Co palivo? N95 může být taky problém..

4/ Jaká je vaše zkušenost s dekarbonizací? Např. jezdit nyní na Vervu 100, měnit častěji olej, při tom vždy výplach + použít jiný olej (s vyšším číslem za W) nebo do toho sáhnout a sundat víko?

Auto je jinak perfektní, jede výborně, nicméně uvedený problém mne trochu trápí. Myslím si totiž, že nejde jen o estetiku, pokud jsou zakarbonovaná zdvihátka či jiné části, výkon motoru bude časem degradován a může dojít i k dalším problémům - v důsledku špatného mazání nějaké součástky, netěsnosti ventilu apod. Viz článek na autoforum proc-motor-cvaka-po-startu-a-co-s-tim-kdyz-neprestane

Díky za názory a hodně radosti při krocení těch našich bestií ;)

Richard

2017-08-11 17:31:34

Nazdar,

přidám své dva centy ohledně kolísání otáček. S dekarbonizací ti snad poradí někdo jiný, já nemám přímé vstřiky tak to neřeším.

Kolísaly mi otáčky po startu (studeném i teplém) a potom v nízkých otáčkách a na volnoběh. Motor občas dostal "záchvat" a chtěl vyskočit z auta.

Vyměnil jsem odlučovač oleje. Membrána byla prasklá a valil mi olej do sání. To vyřešilo kolísání v nízkých otáčkách a na volnoběh. Zůstalo kolísání po startu. Vyměnil jsem oba Vanos solenoidy a je po problému. Otáčky pevné, jak mají být.

Oba tyto problémy na sebe upozorňovaly určitým typem chyb na diagnostice, některé ale byly dost zavádějící, např. Valvetronic motor overheat. Vadný Vanos házel hlášku "špatná korelace polohy klikové hřídele vůči vačkové hřídeli", tzn. špatný timing..

Jinak tankuju Shell Nitro 95, olej LL5W30

Co tvoje diagnostika?

2017-08-11 22:27:02

Díky za reakci. Chyby tam nějaké byly, když jsem to koupil. Od té doby (3/2017) jsem to nekontroloval a najel cca 10 tis. km.

30E9 - katalyzátor nádrže příliš nízká kapacita

2B07 - Oxid dusíku, snímač vadný

2B06 - Oxid dusíku, snímač vadný

2AFB - Oxid dusíku, snímač vadný

Co je třeba k diagnostice? Dříve jsem používal u Volva jen přes telefon OBD2 Bluetooth adaptér, jde to i u BMW? Nebo vždy do servisu? Upřímně - nechce se mi za napíchnutí platit..

2017-08-12 07:22:04

Cus, byl jsem na diagnostice v Plzni v Inveltu a cena za napichnuti byla podle me v pohode platil jsem 750 i s tim ze auto mam umyte a zevnitr vycistene + vyzkousel vule v podvozku a premeril brzdy puvodni cena byla 1300 ale servisak rekl ze pry da slevu protoze je to starsi auto coz nechapu ale nehadal jsem se stravil jsem tam 2 hodinky kontroluji to nejak online tak to trva dele. Ja navstevu bral jako samozrejmost kupoval jsem auto nedavno. Nejvetsi sok byl kdyz jsem projizdel papiry tam byla predbezna suma 5500 :-D

2017-08-12 08:14:05

ric.hard: vypadá to na vadné Nox senzory. Ale nechci strašit, protože jsou drahý jak kráva. Po smazání se chyby vrátí?

2017-08-12 09:22:55

To nevím, nemazal jsem je. Ty tři chyby ukazují všechny na senzory NO, už jsem něco pročetl a souhlas, drahý jako kráva. Taky se hodně píše, že to odchází - po několika desítkách tisíc km. Ale myslím si, že primární příčina je jinde - je to o vstřikování, hodně píší o misfire a odchodu nespáleného paliva do výfuku, následně snížení účinnosti catu, rozsvítí se chyby senzorů. Sem tam to někdo vyřeší výměnou vstřikoačů, coils, svíček..

Zajímavá je chyba 30E9 - to je slabá účinnost katalyzátoru na odstraňování právě oxidů dusíku. Dočetl jsem se, že u tohoto katu je taky možný a potřebný provést regeneraci. Spoušti se nějakým DIS - což jsem pochopil, že je software, k němu asi nějaký kabel. Jinak vidím, že obavy ze složitosti N53 se naplňují - čím více se o tom dozvídám.

"All petrol engines have a Catalytic converter, this behaves similar to a DPF on a diesel engine. Basically they trap particles to stop them going into the atmosphere. If you get a car which is only driven short distances it can clog up because the idea with a CAT and DPF's is that when you drive on a motorway the gasses from the engine are much hotter and the particles are burnt off. This missfire situation causes alot of unburnt fuel to go throuogh to the exhaust system and it clogs the CAT, it can also damage the NOX sensor which is linked to that system. A clogged CAT like a clogged DPF can cause back pressure which can cause a jittery engine."

2017-08-12 17:37:49

Zkusil bych zkušebně dát 2x 3x plnou verva100 a uvidíš. Třeba se to srovná. Obecně přímovstřiky si s obyč N95 moc nepovídaj- vlastní zkušenost z TSI. Jestli to má najeto víc jak 100tkm nebylo by nic divného, že ten nox by odešel.

K oleji: dal bych tam 5w50 mobil1 ten je cenově dostupnej a celkem chválenej. Měnit po 15tkm. Jak moc je zakorbonováno se dá poznat když sundáš ventildekl. Ale po 100tkm na 5w30 nejlíp ještě castrol a LL to bude nejspíš jistota.

2017-08-13 20:06:50

kratasek: Zdravím,presne jak píšeš.Ten samý problém s otáčkami. Výměna odlučovače,k omplet ucpaný.A výměna vanosu,coz v bmw je pěkná cenová raketa.Olej LL5w30,vymena po 8tis.

2017-08-13 20:12:23

5w30 je prostě málo i kdyby si měnil po tisíci. Minimálně 40 a to když se to nehoní. Separator vyměnit určitě- není tady součástí ventildeklu?

2017-08-13 20:26:48

Tak olej už tady na fóru neresim,to nemá cenu.A ano n53 je součást deklu.Jeste civky muzou dělat neplechu.

2017-08-14 10:00:55

Ahoj já řešil něco podobného, co jsem auto dovezl z DE (i když jiné chyby v diagnostice)

každopádně po dekarbonizaci (a bylo to hodně zanešené - BG a pak i mechanická) jsem nakonec vyměnil vstřiky a svíčky a bylo po problému s otáčkami.

jinak já od dekarbonizace dávám do paliva VIF additivum a už jsem najel přes 25tkm a zatím cajk...

+ díky špatnému vstřiku vypadá, že mi vyhořel kat na svodu...háže mi to chybu cca co 500 - 1000km

nepomohlo ani vyměnit všechny lambdy...

ještě jsem nechal zaslepit EGR aby se to tolik nekarbonovalo, ale na to se názory ruzní (od té doby musím říct, že mám víc koncovku výfuku od sazí.

jinak najeto přes 285tkm a snad to vydrží (nox apod.)

2017-08-14 11:35:42

Ahoj, díky za reakce.

Takže za mě zatím závěry:

Palivo

Včera jsem natankoval do téměř prázdné nádrže 100 oct. Shell V-Power Racing (mám na Shell kartu, tak proto) a auto se chová znatelně líp - otáčky tolik nekolísají, klopýtá méně na volnoběh. Volba jasná - zůstanu u vysokooktanového prémiového benzínu. Jinak v manuálu se píše: Super Plus, OČ 98 - Čerpejte pouze tento benzín, abyste dosáhli jmenovitých hodnot jízdních výkonů. V případě potřeby můžete používat také OČ 95, minimální oktanové číslo je 91 (pro 330i). Pro 335i pak OČ 95.

Nemyslím si, že to něco zlepší, ale nebude se to horšit. + tam šoupnu VIF Super Benzin Aditiv.

Olej

Něco jsem pročetl o oleji a chápu reakci Koudela. Jestli to správně chápu, číslo před W udává, od jaké teploty už olej slušně maže, do našich končin je 5W v pohodě. Nicméně číslo za W neudává, do jaké teploty maže, ale jakou má viskozitu při provozní teplotě motoru (100°C) - W30 je nízkoviskózní olej, tzv. lehkoběžný - tj. v provozní teplotě má nízkou viskozitu a vyznačuje se vysokou teplotní zatížitelností. Tyto oleje jsou i dražší, vzhledem k většímu rozptylu teploty, ve které optimálně pracují. Jinak olej mi to nežere, v tom problém není, takže i vzhledem k uvedenému nebudu dávat do motoru jiný (vlastně v provozní teplotě hustší olej) se specifikací, kterou výrobce nedoporučuje. Zůstávám u 5W30 a budu měnit po kratším intervalu - cca do 10 tis. km. Vždy s výplachem. Viz i doporučení: "Důležité je, abyste v tuto chvíli nepřecházel na jinou specifikaci oleje, než je přinejhorším 5W-40, i kdyby Vám lidé z oboru radili přejít na „hustší“ 10W-40. U Vašeho nájezdu by to byl násilný čin vůči motoru, nehledě na to, že konkrétně tento šestiválec pravděpodobně občas vezmete na výlet do vyšších otáček a zde je lehkoběžný olej s nízkou viskozitou optimální."

Dekarbonizace

Při příštím servisu sundáme ten ventildekl a koukneme na stav - zdvihátek, pak dalších částí - viz:

"Dále pomohla demontáž víka ventilů, při kterém jsem se dostal na trubičku, která vedla horním prostorem nad vačkou. Při natočení motoru beze svíček právě z této trubičky místy cákal olej. Po jejím důkladném očištění začal olej stříkat více místy a motor se po zpětné montáži na volnoběh významně ztišil. Od té chvíle se hlučnost již nevrátila."

Ostatní:

Odlučovač oleje (oil separator) - Podle toho, co jsem viděl, diagnostikují to zvednutím olejového víčka při zapnutém motoru. Pokud je problém, je tam podtlak, víčko při nadzdvihnutí hvízdá. Zkoušel jsem a nic - je to v pohodě.

Vanos - Koukal jsem na videa a poslouchal - myslím, že vanos je u mě ok, tyhle pazvuky mi motor nedělá.

Cívky - Jak poznat, že jsou vadné?

Vstřikovače - diagnostikují je tím, že je po jednom odpojují a poslouchají, zda motor přestane cvakat. To jsme zkoušeli už při výměně svíček, bez výsledku - všechny zdá se ok. Jinak svíčky taky vypadaly všechny dobře, kromě jedné očouzené z prvního válce (zpředu).

NOX problémy

(30E9 - katalyzátor nádrže příliš nízká kapacita

2B07 - Oxid dusíku, snímač vadný

2B06 - Oxid dusíku, snímač vadný

2AFB - Oxid dusíku, snímač vadný)

DIS aktivace vypálení katu - jak tomu mám rozumět? Skutečně to funguje tak, že si dojedu do servisu, tam mi diagnostikou zapnou režim vypálení katu a pošlou mě na půlhodinovou projížďku po dálnici? Jinak problém senzorů nebudu řešit do doby, než motor bude příst - jsem přesvědčený, že trable s NOX jsou následkem problémů ve spalování (karbonizace, palivo).

A ještě jednou - nemáte někdo řešení na diagnostiku? Myslím, že to bude třeba napíchnout vícekrát, metoda pokus/omyl, proto řeším jinou variantu než s tím jezdit pokaždé do BMW. Dříve jsem používal u Volva jen přes telefon OBD2 Bluetooth adaptér, jde to i u BMW?

2017-08-14 11:57:24

k diag. Ano je možnost a mozna se to tu uz nekde probiralo.

Muzes asi zkusit Carly ktera se ted hodne rozjizdi ale... je to hodne modularni a nevim co je v zakladnim placenem balicku.

No a pak klasika pres OBD Inpa nebo DIS.

Ja mam Inpu a na zakladni prehled to staci


Odpovědět