Články


Kompaktní monstrum: V12 v Z3? U BMW je možné vše

2017-07-11 Přečteno: 216x

Z3 si lidé nejčastěji představí se čtyřválci 1,8 litru, případně některými ze šestiválců zakončenými vrcholnou verzí Z3M o výkonu 321 koňských sil. Ovšem obrovský vidlicový dvanáctiválec o objemu 5379 cm3, převzatý z modelů 750i a 850i, by v miniaturní Z3 čekal asi málokdo.

Doopravdy se tak stalo, ovšem opět bohužel na úrovni prototypů typu E34 M5 Convertible, E30 M3 Pickup, či E92 M3 Pickup, o kterých jsme již psali zde. Tento poměrně lehký roadster se vyráběl v letech 1996 - 2002 a zabudovaný dvanáctiválec přenášel na zadní kola rovných 326 koňských sil, přičemž váha vozu příliš nenarostla. Ideální rovnoměrné rozložení zatížení mezi nápravami sice bylo ta tam, ale výsledná hmotnost 1400 kilogramů vypadá ve srovnání například se současnými vozy velmi slušně.

A kdo vůbec za vznikem tohoto kompaktního monstra stojí? Je jím tehdejší šéf vývoje motorů BMW Dr. Gerhard Schmidt. Auto nemělo cílené využití, pana Schmidta jen zkrátka zajímalo, jestli je možné napasovat vidlicový dvanáctiválec o objemu 5379 cm3 z nejvetších modelů 750i a 850i do nejmenšího BMW té doby. Neobvyklá přestavba zabrala v roce 1999 tříčlennému továrnímu týmu celkem měsíce. Jak už bývá zvykem, tak díky německému inženýrství se vše povedlo na jedničku, ostatně posuďte sami v galerii.

Z celkového pohledu se ale tento obrovský motor do Z3 vůbec nehodil. Jak už bylo zmíněno, tak produkční Z3M měla pod kapotou řadový šestiválec o objemu 3,2 litru a výkon 321 koní. Prototyp nabídl z pětilitrového motoru pouze o pět koní více, tedy 326 koňských sil. I proto by se pravděpodobně špatně prodávalo a kromě úplně jedinečného požitku z jízdy by auto nedávalo žádný smysl.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

BMW Z3 (E36/7)

Toto je článek o modelu BMW Z3 (E36/7)


Články